WYNIKI KONKURSU
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Czy technologia jest dobra dla małych dzieci?

Czy technologia jest dobra dla małych dzieci?
 
 
 
iPad jest niezwykły - jest zabawny, edukacyjny i przenośny. I nie ma po nim bałaganu do sprzątania. Czy jednak nie czyni również ... pustki w małych główkach?
 
Mamy rok 2021 i większość przedszkolaków nie potrafi zawiązac sznurówek i jeść sztućcami ale swietnie obsługuje wszelkie gadżety elektronicze.
 
 
Zabawki elektroniczne, które wydają dźwięk lub zapalają się, są niezwykle skuteczne w zwracaniu uwagi dzieci, aktywując ich odruch orientacji. Ten prymitywny odruch zmusza umysł do skupienia się na nowych bodźcach wzrokowych lub słuchowych. Jednak badanie opublikowane w JAMA Pediatrics sugeruje, że mogą robić więcej niż tylko zwracać uwagę dzieci i to wcale nie jest korzystny wpływ.
Zabawki - hity interaktywne, laptopy i telefony dla niemowląt i małych dzieci wydają się ograniczać werbalne interakcje między rodzicem a dzieckiem.
 
Dlaczego to ma znaczenie?
 
Zwroty używane przez dorosłych i dzieci podczas zabawy nie tylko uczą dzieci języka.
Rozmowa, kontakt werbalny to podwalina pod umiejętności czytania i pisania. Akt werbalnego kontaktu uczy również odgrywania ról, daje rodzicom wgląd w kolejne etapy rozwoju ich dziecka oraz uczą umiejętności społecznych, takich jak samokontrola, przyjmowanie zmian i akceptowanie wskazówek innych.
 
,,Werbalne interakcje to oczywiście tylko część historii, bo przecież rozmowie zawsze towarzyszy kontakt niewerbalny, mowa ciała, mimika . Znajomość , wyczucie interakcji niewerbalnych są równie ważnym źródłem umiejętności społecznych i emocjonalnych, zróżnicowanych w zależności od typu zabawki." pisze dr Jenny S. Radesky autor badań. Również dr Orlando wskazuje , iż dzieci korzystające z technologii od najmłodszych lat mogą doświadczać opóźnień językowych w kontaktach społecznych a także, że kontakt z zabawkami i gadżetami elektronicznymi może zaburzyć ich wzorzec snu .
 
Wyniki te dają podstawę do zniechęcania dorosłych do zakupu zabawek i gadżetów elektronicznych, które są promowane jako edukacyjne i często są dość drogie.
 
Z kolei dysponujemy już dużą ilością dowodów potwierdzających potencjalne korzyści płynące z czytania z dziećmi książek - z bardzo małymi dziećmi. Co ciekawe zabawa prostymi,tradycyjnymi zabawkami może skutkować interakcjami komunikacyjnymi tak bogatymi, jak te, które występują podczas czytania książki, która jest dla rozwoju dziecka niczym Sezam z licznymi skarbami do odkrycia i wykorzystania.. Nacisk w wychowaniu i edukacji powinien więc być kładziony na działania, które preferują bogatą komunikację między rodzicami, opiekunami a niemowlętami i małymi dziećmi.
 
Zarówno zabawa tradycyjnymi zabawkami, jak i czytanie książek są zajęciami, które wzbogacają język werbalny i niewerbalny i przyczyniają się do rozwijania kompetencji społecznych i emocjonalnych. Kompetencje językowe ułatwiają znacząco rozwój czynności poznawczych . Ich brak może powodować poczucie braku porozumienia z otoczeniem, alienacją od żywych relacji a w rezultacie znaczącymi deficytami rozwojowymi .Zabawa drewnianymi klockami, lalką i książka to podstawowe zajęcia jakimi rodzice i nauczyciele powinni posługiwać się aby rozwój ich dziecka przebiegał dynamicznie i harmonijnie. Posługiwanie się zabawkami elektronicznymi powinno być odłożona do czasu, kiedy dziecko nabędzie kompetencje komunikacyjne pozwalające mu na komunikowanie się i czytanie ze zrozumieniem zarówno książki jak i emocji drugiego człowieka -podsumowuje badanie.
 
„Dzieci, które znamy, które mają sześć i siedem lat mają oprócz zabawek interaktywnych własne telefony komórkowe, i tablety chociaż większość z nich ma rodziców, którzy nie mieszkają w tym samym domu. Posiadanie telefonu komórkowego to sposób, w jaki można się z łatwością porozumiewać z obojgiem rodziców, jednak należy przemyśleć czy tablet i telefon komórkowy mogą rzeczywiście przynieść więcej korzyści niż dotychczas stosowane środki wzbogacające rozwój dziecka ” podkreślają naukowcy.
 
Wcale mnie to nie dziwi.
 
Autor: Agnieszka Kuźba @BezpieczneGniazdoSafeNest za: Neuroscience 2015 - https://www.parents.com/.../is-technology-good-for.../
Zdjęcie: Sarah Kehoe 
Data dodania: 2021-01-31 15:54:10
Data edycji: 2021-01-31 16:04:01
Ilość wyświetleń: 333

„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż."

 

Janusz Korczak

 

„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami,  to może ono zrobić więcej niż od niego oczekujemy,  a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno."

Helen Parkhurst
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej