Rok szkolny 2021/2022 - PRZERWA WAKACYJNA w funkcjonowaniu przedszkola - 01- 31 sierpnia 2022 roku

Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Czy technologia jest dobra dla małych dzieci?

Czy technologia jest dobra dla małych dzieci?
 
 
 
iPad jest niezwykły - jest zabawny, edukacyjny i przenośny. I nie ma po nim bałaganu do sprzątania. Czy jednak nie czyni również ... pustki w małych główkach?
 
Mamy rok 2021 i większość przedszkolaków nie potrafi zawiązac sznurówek i jeść sztućcami ale swietnie obsługuje wszelkie gadżety elektronicze.
 
 
Zabawki elektroniczne, które wydają dźwięk lub zapalają się, są niezwykle skuteczne w zwracaniu uwagi dzieci, aktywując ich odruch orientacji. Ten prymitywny odruch zmusza umysł do skupienia się na nowych bodźcach wzrokowych lub słuchowych. Jednak badanie opublikowane w JAMA Pediatrics sugeruje, że mogą robić więcej niż tylko zwracać uwagę dzieci i to wcale nie jest korzystny wpływ.
Zabawki - hity interaktywne, laptopy i telefony dla niemowląt i małych dzieci wydają się ograniczać werbalne interakcje między rodzicem a dzieckiem.
 
Dlaczego to ma znaczenie?
 
Zwroty używane przez dorosłych i dzieci podczas zabawy nie tylko uczą dzieci języka.
Rozmowa, kontakt werbalny to podwalina pod umiejętności czytania i pisania. Akt werbalnego kontaktu uczy również odgrywania ról, daje rodzicom wgląd w kolejne etapy rozwoju ich dziecka oraz uczą umiejętności społecznych, takich jak samokontrola, przyjmowanie zmian i akceptowanie wskazówek innych.
 
,,Werbalne interakcje to oczywiście tylko część historii, bo przecież rozmowie zawsze towarzyszy kontakt niewerbalny, mowa ciała, mimika . Znajomość , wyczucie interakcji niewerbalnych są równie ważnym źródłem umiejętności społecznych i emocjonalnych, zróżnicowanych w zależności od typu zabawki." pisze dr Jenny S. Radesky autor badań. Również dr Orlando wskazuje , iż dzieci korzystające z technologii od najmłodszych lat mogą doświadczać opóźnień językowych w kontaktach społecznych a także, że kontakt z zabawkami i gadżetami elektronicznymi może zaburzyć ich wzorzec snu .
 
Wyniki te dają podstawę do zniechęcania dorosłych do zakupu zabawek i gadżetów elektronicznych, które są promowane jako edukacyjne i często są dość drogie.
 
Z kolei dysponujemy już dużą ilością dowodów potwierdzających potencjalne korzyści płynące z czytania z dziećmi książek - z bardzo małymi dziećmi. Co ciekawe zabawa prostymi,tradycyjnymi zabawkami może skutkować interakcjami komunikacyjnymi tak bogatymi, jak te, które występują podczas czytania książki, która jest dla rozwoju dziecka niczym Sezam z licznymi skarbami do odkrycia i wykorzystania.. Nacisk w wychowaniu i edukacji powinien więc być kładziony na działania, które preferują bogatą komunikację między rodzicami, opiekunami a niemowlętami i małymi dziećmi.
 
Zarówno zabawa tradycyjnymi zabawkami, jak i czytanie książek są zajęciami, które wzbogacają język werbalny i niewerbalny i przyczyniają się do rozwijania kompetencji społecznych i emocjonalnych. Kompetencje językowe ułatwiają znacząco rozwój czynności poznawczych . Ich brak może powodować poczucie braku porozumienia z otoczeniem, alienacją od żywych relacji a w rezultacie znaczącymi deficytami rozwojowymi .Zabawa drewnianymi klockami, lalką i książka to podstawowe zajęcia jakimi rodzice i nauczyciele powinni posługiwać się aby rozwój ich dziecka przebiegał dynamicznie i harmonijnie. Posługiwanie się zabawkami elektronicznymi powinno być odłożona do czasu, kiedy dziecko nabędzie kompetencje komunikacyjne pozwalające mu na komunikowanie się i czytanie ze zrozumieniem zarówno książki jak i emocji drugiego człowieka -podsumowuje badanie.
 
„Dzieci, które znamy, które mają sześć i siedem lat mają oprócz zabawek interaktywnych własne telefony komórkowe, i tablety chociaż większość z nich ma rodziców, którzy nie mieszkają w tym samym domu. Posiadanie telefonu komórkowego to sposób, w jaki można się z łatwością porozumiewać z obojgiem rodziców, jednak należy przemyśleć czy tablet i telefon komórkowy mogą rzeczywiście przynieść więcej korzyści niż dotychczas stosowane środki wzbogacające rozwój dziecka ” podkreślają naukowcy.
 
Wcale mnie to nie dziwi.
 
Autor: Agnieszka Kuźba @BezpieczneGniazdoSafeNest za: Neuroscience 2015 - https://www.parents.com/.../is-technology-good-for.../
Zdjęcie: Sarah Kehoe 
Data dodania: 2021-01-31 15:54:10
Data edycji: 2021-01-31 16:04:01
Ilość wyświetleń: 133

„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami,  to może ono zrobić więcej niż od niego oczekujemy,  a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno."

Helen Parkhurst
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook