W naszej placówce pracuje w oparciu o koncepcję pedagogiki Plany Daltońskiego – Kolorową Edukację, która umożliwia wychowanie dziecka „ku przyszłości” by stało się samodzielną jednostką, która be trudu sprosta różnorodnym wyzwaniom, jakie napotka na swojej drodze. Małe dziecko aktywnie i bardzo spontanicznie wchodzi w relacje ze środowiskiem społeczno – przyrodniczym. Nawiązuje żywy i silny kontakt z przyrodą. Jest gotowe do poznawania przyrody i jej ochrony. Dziecko powinno mieć umożliwiony bezpośredni kontakt z przyrodą przez:
Poprzez takie działania podejście dziecka do przyrody i jej ochrony staje się bardziej osobiste i emocjonalne. Dlatego już w przedszkolu dziecko powinno poznawać piękno otaczającego nas świata i potęgę przyrody. Należy uświadamiać mu fakt, że człowiek, zwierzęta, rośliny i przyroda martwa stanowią część tego samego środowiska i mają w równym stopniu prawo do istnienia. Od najwcześniejszych lat należy rozpocząć kształtowanie właściwej postawy człowieka wobec środowiska. Świadomość człowieka kształtuje się przez całe życie, jednak jej podstawy każdy zdobywa w dzieciństwie, kiedy jest wrażliwy na wszystko, co go otacza.
Program ekologiczny do realizacji w roku szkolnym 2020/2021 – w okresie marzec – czerwiec powstał na bazie doświadczeń naszego zespołu oraz bajki „Nowelka przyrodnicza Babuni Eugenii Pszczelarskiej” (w plikach poniżej) napisanej przez Zespół Przedszkola nr 43 „Kolorowe”, jako kontynuacji bajki z 2018 roku „Opowieści czarującej Pszczółki Flory” o populacji pszczół. (https://p43wroclaw.stronyzklasa.pl/pszczolka-flora,184,pl)
Główne założenia programu: Program Ekologiczny dla przedszkolaków – Zielony Zakątek – przeznaczony jest do realizacji przez wszystkie grupy wiekowe (100 dzieci) w Przedszkolu nr 43 „Kolorowe” we Wrocławiu. Proces edukacyjny w programie kładzie nacisk na zbliżenie dziecka do świata przyrody poprzez jego eksplorację: badanie, poszukiwanie, odkrywanie, poznawanie i dostrzeganie jego piękna oraz nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin. Działania dzieci w świecie przyrody oparte są na jego inicjatywach, przy czym nauczyciel jest organizatorem ciekawych działań, które są zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego, koncepcją przedszkola, planem rocznym placówki oraz projektami przyjętymi do realizacji w bieżącym roku szkolnym. Realizacja programu zachęci dzieci do spontanicznego, aktywnego badania i odkrywania rzeczywistości, rozwijania swoich możliwości psychofizycznych oraz do doświadczania i przeżywania. Wiedza zdobyta poprzez samodzielne doświadczenia i umiejętności jest dla przedszkolaków najtrwalsza i najwartościowsza.
W programie zostanie wykorzystana Hortiterapii, czyli terapia ogrodnicza dla dzieci. Hortiterapia jest stosunkowo nową dziedziną medycyny niekonwencjonalnej, coraz częściej polecaną, jako uzupełnienie innych form leczenia różnego typu schorzeń i zaburzeń. Istotą Hortiterapii jest oddziaływanie na kondycję psychiczną, fizyczną i intelektualną dziecka za pomocą roślin, a mówiąc bardziej precyzyjnie – ogrodu i prac ogrodniczych. Może mieć postać bierną – odpoczynek, zabawy w ogrodzie, lub czynną – praca w ogrodzie (sadzenie, pielęgnacja roślin itp.). Podobnie jak nasz Domek Uczuć – Niezwykły Warzywnik i Azyl dla Motylki będzie poprawiać nastrój i obniżać poziom stresu u dzieci bazując na naturalnej potrzebie kontaktu z naturą.
Tworząc Azyl dla Motyli będziemy wykorzystać rośliny do oddziaływania sensorycznego z uwagi na to, że posiadają interesujące cechy jak: kolor i kształt kwiatów i liści, faktura liści i zapach. Z myślą o Przedszkolakach korzystających z Zielonego Zakątka, zostały zaprojektowane specjalne plakietki do poznawania różnorodności cudów przyrody.
Kontakt z przyrodą rozwinie u naszych dzieci kreatywność, wyobraźnię i ciekawość świata, siłę i precyzję ruchów. Zwiększy ich pewność siebie, poprawi relacje z innymi i obniży poziom stresu. Wzrośnie motywacja do nauki, podobnie jak koncentracja. Dodatkowo dzieci rozwijają w sobie poczucie odpowiedzialności oraz przydatności.
Cele główne programu:
Cele szczegółowe programu:
Zakładane rezultaty:
Dziecko:
Co powinni zyskać mali i dorośli uczestnicy projektu?
Treści programu realizuję wszystkie grupy.
„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż."
Janusz Korczak
„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami, to może ono zrobić więcej niż od niego oczekujemy, a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno."
50-011 Wrocław
ul. Tadeusza Kościuszki 27a