WYNIKI KONKURSU
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

TABLICA ZADAŃ

TABLICA ZADAŃ
  1. Grupy starsze: Grupa 3 – zielona „Ważki” i Grupa 4 – żółta „Bączki”

Tablicę zadań wprowadzamy w  I półroczu (najpóźniej w październiku)

Nauczyciel dba o stwarzanie takich sytuacji edukacyjnych, które sprzyjają  podejmowaniu przez dzieci różnorodnych samodzielnie podjętych działań twórczych w zorganizowanej przestrzeni zgodnie z przyjętą koncepcją pracy Plan daltoński – Kolorowa Edukacja, w której odbywają się zajęcia  z wykorzystaniem aktywizujących metod i form pracy.

Jest ona w formie tabeli lub innej wersji opracowanej przez nauczyciela grupy z zaznaczeniem imienia dziecka i rodzaju zadania – na każdy tydzień przygotowujemy dzieciom 1 – 5 zadań do wykonania samodzielnego bądź przy wsparciu kolegów z grupy, asystenta przedszkolaka, nauczyciela  (zasada: zapytaj TRZECH zanim zapytasz mnie).

 

Sposób wykonania zadania omawiamy  w poniedziałek (jeśli jest to praca wieloetapowa – wieszamy obrazkową instrukcję). Może je realizować w dowolnym, wybranym przez siebie czasie (po zajęciach edukacyjnych i zabawach zrealizowanych z całą grupą). Po wykonaniu zadania dziecko pokazuje efekt nauczycielce i zaznacza na tablicy obok swojego imienia zrealizowanie swojego zadania kwadracikiem zgodnym z aktualnym kolorem dnia. Dzieci podczas trudności z wykonaniem zadań mogą korzystać z pomocy. W pierwszej kolejności proszą kolegę lub koleżanką tzw. ekspertów, którzy zostali wylosowani w poniedziałek. Jeśli w dalszym ciągu dziecko ma problem z wykonaniem zadania prosi nauczyciela o pomoc. Na koniec tygodnia nauczyciel z dziećmi dokonują podsumowania wykonanych zadań – to czas na podanie dziecięcych propozycji zadań na przyszły tydzień. Oprócz zadań z tablicy w ciągu tygodnia dzieci wykonują inne zadania związane z aktualnie realizowaną tematyką. Omawiamy w kręgu wykonanie zadań – nie oceniamy! – typowa refleksja – zachęcamy dzieci, które nie wykonały żadnego zadania – tak też może być i też jest dobrze, żeby powiedziały jakie zadanie w przyszłym tygodniu sprawiło by mu radość i takie staramy się zaplanować. Zawsze chwalimy dzieci – każde z dzieci bardzo potrzebuje wzmocnienia pozytywnego.

 

  1. Grupy młodsze: Grupa 1 – niebieska „Motylki” i Grupa 2 – czerwona „Biedronki”

Tablicę zadań w grupach młodszych wprowadzamy jeśli dzieci są gotowe, najpóźniej w II półroczu

W formie kół – kwiatów w kolorach dni tygodnia, na których po wykonaniu zadania dzieci wieszają swoje np. swoje zdjęcie, imię ze znaczkiem indywidualnym lub swój znaczek. Na każdy tydzień przygotowujemy dzieciom 1, 2 lub 3 zadania do wykonania samodzielnego (to może być nawet układanka, budowla z klocków) – sposób wykonania omawiamy w poniedziałek, również zawsze kiedy dziecko nas zapyta jak?

Ważne żeby rozpoczęły jego wykonanie – dzieci pracują na początku przy wsparciu nauczyciela lub pomocy nauczyciela. Jeśli funkcjonuje już asystent nauczyciela (tzw. prawa ręka) to też przy jego wsparciu.

W początkowym okresie  dobrze jest proponować zadania do wykonania w parach (zbudujcie razem dom – początki współpracy) oraz indywidualne, ale takie które dają wymierny efekt np. praca plastyczna według prostej instrukcji.

Data dodania: 2021-08-27 18:28:21
Data edycji: 2021-08-27 18:30:15
Ilość wyświetleń: 518

„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż."

 

Janusz Korczak

 

„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami,  to może ono zrobić więcej niż od niego oczekujemy,  a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno."

Helen Parkhurst
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej