Tablicę zadań wprowadzamy w I półroczu (najpóźniej w październiku)
Nauczyciel dba o stwarzanie takich sytuacji edukacyjnych, które sprzyjają podejmowaniu przez dzieci różnorodnych samodzielnie podjętych działań twórczych w zorganizowanej przestrzeni zgodnie z przyjętą koncepcją pracy Plan daltoński – Kolorowa Edukacja, w której odbywają się zajęcia z wykorzystaniem aktywizujących metod i form pracy.
Jest ona w formie tabeli lub innej wersji opracowanej przez nauczyciela grupy z zaznaczeniem imienia dziecka i rodzaju zadania – na każdy tydzień przygotowujemy dzieciom 1 – 5 zadań do wykonania samodzielnego bądź przy wsparciu kolegów z grupy, asystenta przedszkolaka, nauczyciela (zasada: zapytaj TRZECH zanim zapytasz mnie).
Sposób wykonania zadania omawiamy w poniedziałek (jeśli jest to praca wieloetapowa – wieszamy obrazkową instrukcję). Może je realizować w dowolnym, wybranym przez siebie czasie (po zajęciach edukacyjnych i zabawach zrealizowanych z całą grupą). Po wykonaniu zadania dziecko pokazuje efekt nauczycielce i zaznacza na tablicy obok swojego imienia zrealizowanie swojego zadania kwadracikiem zgodnym z aktualnym kolorem dnia. Dzieci podczas trudności z wykonaniem zadań mogą korzystać z pomocy. W pierwszej kolejności proszą kolegę lub koleżanką tzw. ekspertów, którzy zostali wylosowani w poniedziałek. Jeśli w dalszym ciągu dziecko ma problem z wykonaniem zadania prosi nauczyciela o pomoc. Na koniec tygodnia nauczyciel z dziećmi dokonują podsumowania wykonanych zadań – to czas na podanie dziecięcych propozycji zadań na przyszły tydzień. Oprócz zadań z tablicy w ciągu tygodnia dzieci wykonują inne zadania związane z aktualnie realizowaną tematyką. Omawiamy w kręgu wykonanie zadań – nie oceniamy! – typowa refleksja – zachęcamy dzieci, które nie wykonały żadnego zadania – tak też może być i też jest dobrze, żeby powiedziały jakie zadanie w przyszłym tygodniu sprawiło by mu radość i takie staramy się zaplanować. Zawsze chwalimy dzieci – każde z dzieci bardzo potrzebuje wzmocnienia pozytywnego.
Tablicę zadań w grupach młodszych wprowadzamy jeśli dzieci są gotowe, najpóźniej w II półroczu
W formie kół – kwiatów w kolorach dni tygodnia, na których po wykonaniu zadania dzieci wieszają swoje np. swoje zdjęcie, imię ze znaczkiem indywidualnym lub swój znaczek. Na każdy tydzień przygotowujemy dzieciom 1, 2 lub 3 zadania do wykonania samodzielnego (to może być nawet układanka, budowla z klocków) – sposób wykonania omawiamy w poniedziałek, również zawsze kiedy dziecko nas zapyta jak?
Ważne żeby rozpoczęły jego wykonanie – dzieci pracują na początku przy wsparciu nauczyciela lub pomocy nauczyciela. Jeśli funkcjonuje już asystent nauczyciela (tzw. prawa ręka) to też przy jego wsparciu.
W początkowym okresie dobrze jest proponować zadania do wykonania w parach (zbudujcie razem dom – początki współpracy) oraz indywidualne, ale takie które dają wymierny efekt np. praca plastyczna według prostej instrukcji.
„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż."
Janusz Korczak
„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami, to może ono zrobić więcej niż od niego oczekujemy, a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno."
50-011 Wrocław
ul. Tadeusza Kościuszki 27a