WYNIKI KONKURSU
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Program własny - ZIELONY ZAKĄTEK -

Program własny - ZIELONY ZAKĄTEK -

W naszej placówce pracuje w oparciu o koncepcję pedagogiki Plany Daltońskiego – Kolorową Edukację, która umożliwia wychowanie dziecka „ku przyszłości” by stało się samodzielną jednostką, która be trudu sprosta różnorodnym wyzwaniom, jakie napotka na swojej drodze. Małe dziecko aktywnie i bardzo spontanicznie wchodzi w relacje ze środowiskiem społeczno – przyrodniczym. Nawiązuje żywy i silny kontakt z przyrodą. Jest gotowe do poznawania przyrody i jej ochrony. Dziecko powinno mieć umożliwiony bezpośredni kontakt z przyrodą przez:

  • Obserwację,
  • Eksperymentowanie,
  • Badanie.

Poprzez takie działania podejście dziecka do przyrody i jej ochrony staje się bardziej osobiste i emocjonalne. Dlatego już w przedszkolu dziecko powinno poznawać piękno otaczającego nas świata i potęgę przyrody. Należy uświadamiać mu fakt, że człowiek, zwierzęta, rośliny i przyroda martwa stanowią część tego samego środowiska i mają w równym stopniu prawo do istnienia. Od najwcześniejszych lat należy rozpocząć kształtowanie właściwej postawy człowieka wobec środowiska. Świadomość człowieka kształtuje się przez całe życie, jednak jej podstawy każdy zdobywa w dzieciństwie, kiedy jest wrażliwy na wszystko, co go otacza.


Program ekologiczny do realizacji w roku szkolnym 2020/2021 – w okresie marzec – czerwiec powstał na bazie doświadczeń naszego zespołu oraz bajki „Nowelka przyrodnicza Babuni Eugenii Pszczelarskiej” (w plikach poniżej) napisanej przez Zespół Przedszkola nr 43 „Kolorowe”, jako kontynuacji bajki z 2018 roku „Opowieści czarującej Pszczółki Flory” o populacji pszczół. (https://p43wroclaw.stronyzklasa.pl/pszczolka-flora,184,pl)

 

Główne założenia programu: Program Ekologiczny dla przedszkolaków – Zielony Zakątek – przeznaczony jest do realizacji przez wszystkie grupy wiekowe (100 dzieci) w Przedszkolu nr 43 „Kolorowe” we Wrocławiu. Proces edukacyjny w programie kładzie nacisk na zbliżenie dziecka do świata przyrody poprzez jego eksplorację: badanie, poszukiwanie, odkrywanie, poznawanie i dostrzeganie jego piękna oraz nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin. Działania dzieci w świecie przyrody oparte są na jego inicjatywach, przy czym nauczyciel jest organizatorem ciekawych działań, które są zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego, koncepcją przedszkola, planem rocznym placówki oraz projektami przyjętymi do realizacji w bieżącym roku szkolnym. Realizacja programu zachęci dzieci do spontanicznego, aktywnego badania i odkrywania rzeczywistości, rozwijania swoich możliwości psychofizycznych oraz do doświadczania i przeżywania. Wiedza zdobyta poprzez samodzielne doświadczenia i umiejętności jest dla przedszkolaków najtrwalsza i najwartościowsza.

 

 

W programie zostanie wykorzystana Hortiterapii, czyli terapia ogrodnicza dla dzieci. Hortiterapia jest stosunkowo nową dziedziną medycyny niekonwencjonalnej, coraz częściej polecaną, jako uzupełnienie innych form leczenia różnego typu schorzeń i zaburzeń. Istotą Hortiterapii jest oddziaływanie na kondycję psychiczną, fizyczną i intelektualną dziecka za pomocą roślin, a mówiąc bardziej precyzyjnie – ogrodu i prac ogrodniczych. Może mieć postać bierną – odpoczynek, zabawy w ogrodzie, lub czynną – praca w ogrodzie (sadzenie, pielęgnacja roślin itp.). Podobnie jak nasz Domek Uczuć – Niezwykły Warzywnik i Azyl dla Motylki będzie poprawiać nastrój i obniżać poziom stresu u dzieci bazując na naturalnej potrzebie kontaktu z naturą.

 

 

Tworząc Azyl dla Motyli będziemy wykorzystać rośliny do oddziaływania sensorycznego z uwagi na to, że posiadają interesujące cechy jak: kolor i kształt kwiatów i liści, faktura liści i zapach. Z myślą o Przedszkolakach korzystających z Zielonego Zakątka, zostały zaprojektowane specjalne plakietki do poznawania różnorodności cudów przyrody.
Kontakt z przyrodą rozwinie u naszych dzieci kreatywność, wyobraźnię i ciekawość świata, siłę i precyzję ruchów. Zwiększy ich pewność siebie, poprawi relacje z innymi i obniży poziom stresu. Wzrośnie motywacja do nauki, podobnie jak koncentracja. Dodatkowo dzieci rozwijają w sobie poczucie odpowiedzialności oraz przydatności.

 

Cele główne programu:

  • Kształtowanie umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą,
  • Nabywanie opiekuńczego stosunku do świata zwierząt i roślin
  • Zapobieganie skutkom deficytu natury u dzieci mieszkających w aglomeracji miejskiej oraz zapobieganie biofobii,
  • Kształtowanie postawy odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska naturalnego,
  • Wyrobienie gotowości do działań dzieci, rodziców, nauczycieli i pracowników placówek edukacyjnych na rzecz zrównoważonego rozwoju.


Cele szczegółowe programu:

  • Przedstawienie podstawowych procesów przyrodniczych zachodzących w środowisku naturalnym, jak również w środowisku kształtowanym przez człowieka ogród,
  • Podejmowanie działań dotyczących ochrony środowiska naturalnego
  • Nawiązanie więzi ze środowiskiem naturalnym oraz relacji społecznych z rówieśnikami podczas pobytu w środowisku naturalnym
  • Kształtowanie postaw prozdrowotnych w obcowaniu z naturą
  • Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania w środowisku naturalnym.

 

Zakładane rezultaty: 

Dziecko:

  • Rozumie wpływ człowieka na środowisko naturalne i przewiduje skutki jego działalności,
  • Postępuje w sposób przyjazny dla środowiska naturalnego, docenia jego walory estetyczne,
  • Dokonuje wnikliwej obserwacji najbliższego otoczenia naturalnego, zna mieszkańców ekosystemów, z którymi obcuje i ich potrzeby,
  • Docenia wartość środowiska naturalnego,
  • Potrafi wyhodować niektóre warzywa, zna procesy związane z produkcją żywności, szanuje żywność,
  • Dostrzega potrzebę poprawy stanu środowiska i podejmuje odpowiednie działania
  • Wyciąga i interpretuje wnioski oraz ocenia efekty własnej pracy
  • Korzysta ze zróżnicowanych źródeł informacji – w tym z e-technologii
  • Formułuje pytania i odpowiedzi oraz przeprowadza wywiad ze specjalistą
  • Uważnie słucha cudzej wypowiedzi
  • Wykonuje prace plastyczne, dekoracje wykorzystując materiały naturalne i ekologiczne.

 

Co powinni zyskać mali i dorośli uczestnicy projektu?

  • Wzbogacą wiedzę o procesach wegetacji roślin użytkowych i ozdobnych,
  • Nauczą się patrzeć uważnie na naturę z szerszej perspektywy, uwzględniającej również to, co pod ziemią (np. korzenie i labirynty, tworzone przez dżdżownice, mrówki – obserwacja w labiryncie), nad ziemią i w powietrzu, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia owadów zapylających,
  • Poznają znaczenia nakładu pracy i troski (czas, woda, nawóz naturalny, kompost) o wzrost i stan roślin – w tym przeznaczonych do spożycia lub cennych dla zwierząt, owadów i ptaków,
  • Rozszerzą kompetencje w zakresie posługiwania się mapką, szkicem sytuacyjnym, kompasem, lupą, lornetką podczas gier terenowych i zabaw tropiących oraz w codziennej, swobodnej zabawie,
  • Nabędą poczucie odpowiedzialności za naturę jak za żyjący organizm pełen życiodajnej wody, powietrza i ziemi, na którego życie i dobrostan można skutecznie wpływać oraz umiejętności współpracy,
  • Rozszerzą kompetencje społeczne i emocjonalne a w tym poczucie wspólnoty z rówieśnikami w naturze i na rzecz natury,
  • Rozszerzą umiejętność posługiwania się technikami plastycznymi m.in. Frotaż - odciskania faktury dowolnych przedmiotów – frotaż, Action painting - malarstwo gestu, kompozycje Land Art. – sztuka ziemi, malowanie na płótnie - bazujących na darach natury,
  • Poznają walory zdrowotne i relaksacyjne płynące z obcowania z ekosystemem parku,
  • Staną się bardziej wrażliwi na piękno przyrody, zjawisk atmosferycznych, pór roku i dnia, rozwiną poczucie estetyki związanej z różnorodnymi organizmami fauny i flory, krajobrazami.

Treści programu realizuję wszystkie grupy. 

Data dodania: 2021-05-08 09:22:43
Data edycji: 2021-09-07 04:54:21
Ilość wyświetleń: 2345

„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż."

 

Janusz Korczak

 

„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami,  to może ono zrobić więcej niż od niego oczekujemy,  a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno."

Helen Parkhurst
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej