Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Program własny - ZIELONY ZAKĄTEK -

Program własny - ZIELONY ZAKĄTEK -

W naszej placówce pracuje w oparciu o koncepcję pedagogiki Plany Daltońskiego – Kolorową Edukację, która umożliwia wychowanie dziecka „ku przyszłości” by stało się samodzielną jednostką, która be trudu sprosta różnorodnym wyzwaniom, jakie napotka na swojej drodze. Małe dziecko aktywnie i bardzo spontanicznie wchodzi w relacje ze środowiskiem społeczno – przyrodniczym. Nawiązuje żywy i silny kontakt z przyrodą. Jest gotowe do poznawania przyrody i jej ochrony. Dziecko powinno mieć umożliwiony bezpośredni kontakt z przyrodą przez:

  • Obserwację,
  • Eksperymentowanie,
  • Badanie.

Poprzez takie działania podejście dziecka do przyrody i jej ochrony staje się bardziej osobiste i emocjonalne. Dlatego już w przedszkolu dziecko powinno poznawać piękno otaczającego nas świata i potęgę przyrody. Należy uświadamiać mu fakt, że człowiek, zwierzęta, rośliny i przyroda martwa stanowią część tego samego środowiska i mają w równym stopniu prawo do istnienia. Od najwcześniejszych lat należy rozpocząć kształtowanie właściwej postawy człowieka wobec środowiska. Świadomość człowieka kształtuje się przez całe życie, jednak jej podstawy każdy zdobywa w dzieciństwie, kiedy jest wrażliwy na wszystko, co go otacza.


Program ekologiczny do realizacji w roku szkolnym 2020/2021 – w okresie marzec – czerwiec powstał na bazie doświadczeń naszego zespołu oraz bajki „Nowelka przyrodnicza Babuni Eugenii Pszczelarskiej” (w plikach poniżej) napisanej przez Zespół Przedszkola nr 43 „Kolorowe”, jako kontynuacji bajki z 2018 roku „Opowieści czarującej Pszczółki Flory” o populacji pszczół. (https://p43wroclaw.stronyzklasa.pl/pszczolka-flora,184,pl)

 

Główne założenia programu: Program Ekologiczny dla przedszkolaków – Zielony Zakątek – przeznaczony jest do realizacji przez wszystkie grupy wiekowe (100 dzieci) w Przedszkolu nr 43 „Kolorowe” we Wrocławiu. Proces edukacyjny w programie kładzie nacisk na zbliżenie dziecka do świata przyrody poprzez jego eksplorację: badanie, poszukiwanie, odkrywanie, poznawanie i dostrzeganie jego piękna oraz nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin. Działania dzieci w świecie przyrody oparte są na jego inicjatywach, przy czym nauczyciel jest organizatorem ciekawych działań, które są zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego, koncepcją przedszkola, planem rocznym placówki oraz projektami przyjętymi do realizacji w bieżącym roku szkolnym. Realizacja programu zachęci dzieci do spontanicznego, aktywnego badania i odkrywania rzeczywistości, rozwijania swoich możliwości psychofizycznych oraz do doświadczania i przeżywania. Wiedza zdobyta poprzez samodzielne doświadczenia i umiejętności jest dla przedszkolaków najtrwalsza i najwartościowsza.

 

 

W programie zostanie wykorzystana Hortiterapii, czyli terapia ogrodnicza dla dzieci. Hortiterapia jest stosunkowo nową dziedziną medycyny niekonwencjonalnej, coraz częściej polecaną, jako uzupełnienie innych form leczenia różnego typu schorzeń i zaburzeń. Istotą Hortiterapii jest oddziaływanie na kondycję psychiczną, fizyczną i intelektualną dziecka za pomocą roślin, a mówiąc bardziej precyzyjnie – ogrodu i prac ogrodniczych. Może mieć postać bierną – odpoczynek, zabawy w ogrodzie, lub czynną – praca w ogrodzie (sadzenie, pielęgnacja roślin itp.). Podobnie jak nasz Domek Uczuć – Niezwykły Warzywnik i Azyl dla Motylki będzie poprawiać nastrój i obniżać poziom stresu u dzieci bazując na naturalnej potrzebie kontaktu z naturą.

 

 

Tworząc Azyl dla Motyli będziemy wykorzystać rośliny do oddziaływania sensorycznego z uwagi na to, że posiadają interesujące cechy jak: kolor i kształt kwiatów i liści, faktura liści i zapach. Z myślą o Przedszkolakach korzystających z Zielonego Zakątka, zostały zaprojektowane specjalne plakietki do poznawania różnorodności cudów przyrody.
Kontakt z przyrodą rozwinie u naszych dzieci kreatywność, wyobraźnię i ciekawość świata, siłę i precyzję ruchów. Zwiększy ich pewność siebie, poprawi relacje z innymi i obniży poziom stresu. Wzrośnie motywacja do nauki, podobnie jak koncentracja. Dodatkowo dzieci rozwijają w sobie poczucie odpowiedzialności oraz przydatności.

 

Cele główne programu:

  • Kształtowanie umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą,
  • Nabywanie opiekuńczego stosunku do świata zwierząt i roślin
  • Zapobieganie skutkom deficytu natury u dzieci mieszkających w aglomeracji miejskiej oraz zapobieganie biofobii,
  • Kształtowanie postawy odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska naturalnego,
  • Wyrobienie gotowości do działań dzieci, rodziców, nauczycieli i pracowników placówek edukacyjnych na rzecz zrównoważonego rozwoju.


Cele szczegółowe programu:

  • Przedstawienie podstawowych procesów przyrodniczych zachodzących w środowisku naturalnym, jak również w środowisku kształtowanym przez człowieka ogród,
  • Podejmowanie działań dotyczących ochrony środowiska naturalnego
  • Nawiązanie więzi ze środowiskiem naturalnym oraz relacji społecznych z rówieśnikami podczas pobytu w środowisku naturalnym
  • Kształtowanie postaw prozdrowotnych w obcowaniu z naturą
  • Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania w środowisku naturalnym.

 

Zakładane rezultaty: 

Dziecko:

  • Rozumie wpływ człowieka na środowisko naturalne i przewiduje skutki jego działalności,
  • Postępuje w sposób przyjazny dla środowiska naturalnego, docenia jego walory estetyczne,
  • Dokonuje wnikliwej obserwacji najbliższego otoczenia naturalnego, zna mieszkańców ekosystemów, z którymi obcuje i ich potrzeby,
  • Docenia wartość środowiska naturalnego,
  • Potrafi wyhodować niektóre warzywa, zna procesy związane z produkcją żywności, szanuje żywność,
  • Dostrzega potrzebę poprawy stanu środowiska i podejmuje odpowiednie działania
  • Wyciąga i interpretuje wnioski oraz ocenia efekty własnej pracy
  • Korzysta ze zróżnicowanych źródeł informacji – w tym z e-technologii
  • Formułuje pytania i odpowiedzi oraz przeprowadza wywiad ze specjalistą
  • Uważnie słucha cudzej wypowiedzi
  • Wykonuje prace plastyczne, dekoracje wykorzystując materiały naturalne i ekologiczne.

 

Co powinni zyskać mali i dorośli uczestnicy projektu?

  • Wzbogacą wiedzę o procesach wegetacji roślin użytkowych i ozdobnych,
  • Nauczą się patrzeć uważnie na naturę z szerszej perspektywy, uwzględniającej również to, co pod ziemią (np. korzenie i labirynty, tworzone przez dżdżownice, mrówki – obserwacja w labiryncie), nad ziemią i w powietrzu, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia owadów zapylających,
  • Poznają znaczenia nakładu pracy i troski (czas, woda, nawóz naturalny, kompost) o wzrost i stan roślin – w tym przeznaczonych do spożycia lub cennych dla zwierząt, owadów i ptaków,
  • Rozszerzą kompetencje w zakresie posługiwania się mapką, szkicem sytuacyjnym, kompasem, lupą, lornetką podczas gier terenowych i zabaw tropiących oraz w codziennej, swobodnej zabawie,
  • Nabędą poczucie odpowiedzialności za naturę jak za żyjący organizm pełen życiodajnej wody, powietrza i ziemi, na którego życie i dobrostan można skutecznie wpływać oraz umiejętności współpracy,
  • Rozszerzą kompetencje społeczne i emocjonalne a w tym poczucie wspólnoty z rówieśnikami w naturze i na rzecz natury,
  • Rozszerzą umiejętność posługiwania się technikami plastycznymi m.in. Frotaż - odciskania faktury dowolnych przedmiotów – frotaż, Action painting - malarstwo gestu, kompozycje Land Art. – sztuka ziemi, malowanie na płótnie - bazujących na darach natury,
  • Poznają walory zdrowotne i relaksacyjne płynące z obcowania z ekosystemem parku,
  • Staną się bardziej wrażliwi na piękno przyrody, zjawisk atmosferycznych, pór roku i dnia, rozwiną poczucie estetyki związanej z różnorodnymi organizmami fauny i flory, krajobrazami.

Treści programu realizuję wszystkie grupy. 

Data dodania: 2021-05-08 09:22:43
Data edycji: 2021-09-07 04:54:21
Ilość wyświetleń: 3052

„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż."

 

Janusz Korczak

 

„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami,  to może ono zrobić więcej niż od niego oczekujemy,  a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno."

Helen Parkhurst
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej